საქართველოში ჯანმრთელობის დაცვისა და ზრუნვის სფეროებში მუნიციპალიტეტების პოლიტიკის, სერვისების მიწოდებისა და დაფინანსების მექანიზმების არსებული პრაქტიკის შეფასება

1147

კვლევის მიზანი და ამოცანები

კვლე­ვის ­მი­ზა­ნია, ­შე­ის­წავ­ლოს ­სა­ქარ­თვე­ლო­შ ი­ჯან­მრთე­ლო­ბის ­დაც­ვი­სა ­და ­ზრუნ­ვის სფე­როე­ბ­ში ადგილობრივი­ თვით­მმარ­თვე­ლი ­ერ­თე­ულ­ე­ბის ­პოლ­ი­ტი­კის, ­სერ­ვი­სებ­ის ­მი­წოდ­ებ­ი­სა ­და ­და­ფი­ნან­სებ­ის მექანიზმე­ბის ­არ­სებ­უ­ლი­ პრაქ­ტი­კა, ­წარ­მო­ა­ჩი­ნოს ­შე­საძ­ლო ­ხარ­ვეზ­ე­ბი ­და ­მო­ცე­მუ­ლი­ სერ­ვი­სებ­ის­ გან­ვი­თა­რე­ბის შე­მა­ფერ­ხე­ბე­ლი ­გა­რე­მო­ებ­ე­ბი, ­ად­ვოკ­ა­ტი­რე­ბა ­გა­უწ­ი­ოს ­სუბ­სი­დი­ა­რობ­ის ­პრინ­ცი­პის ­გან­ვი­თა­რე­ბას ­და წარმოადგი­ნოს ­პრობლ­ე­მე­ბის­ გა­დაწ­ყვეტ­ის­ შეს­აძ­ლებ­ლო­ბე­ბი ­და ­გზე­ბი. სუბ­სი­დი­ა­რობ­ის ­მი­ხედ­ვით,­ ძალაუფლე­ბა ­გან­ხორ­ცი­ელ­ე­ბუ­ლი ­უნ­და­იყოს ­მმარ­თვე­ლო­ბის ­იმ ­დონ­ე­ზე, ­რომ­ე­ლიც­ ყველ­ა­ზე ­უფ­რო ­ახ­ლოს ­არის ­მო­ქა­ლა­ქე­ებ­თან.­ წამ­გე­ბი­ა­ნია ­იმ ­კომ­პეტ­ენ­ცი­ა­თა ­კონ­ცენ­ტრა­ცია ­ცენ­ტრა­ლურ ­ხე­ლი­სუფ­ლე­ბა­ში, ­რომ­ლე­ბიც ადგილობ­რივ ­დონ­ე­ზე ­უკეთ ­აღ­სრულ­დებ­ა.­მე­ორ­ე ­მხრივ, ­თუ ­გარ­კვე­ულ­ი ­უფ­ლე­ბა­მო­სი­ლე­ბა­ნი ­ცენ­ტრა­ლურ­ დონ­ე­ზე ­უფ­რო­ ეფექ­ტი­ა­ნად­ ხორ­ცი­ელ­დებ­ა, ­მა­შინ ­ისი­ნი ­ცენ­ტრა­ლურ ­ორგ­ა­ნო­ებს ­უნ­და­ ეკუთ­ვნო­დეს.

სუბსიდიარობ­ის ­პრინ­ცი­პი ­არის ­გა­რან­ტი­ა,­ რომ ­სა­ჯა­რო­ პოლ­ი­ტი­კა ­ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ­ყველ­ა ­დონ­ე­ზე ­იქ­ნე­ბა წარმატებ­უ­ლი ­და ­მის ­გან­ხორ­ცი­ელ­ე­ბა­ში ­მო­სახ­ლე­ობ­ის­ დი­დი ­მა­სებ­ი ­მი­ი­ღებ­ენ ­მო­ნა­წი­ლე­ობ­ას.­ თუმ­ცა, სუბსიდარობის იდე­ას ­მე­ორ­ე ­მხა­რეც­ აქვს.­ ეს­ არის ­ად­გი­ლობ­რი­ვი ­ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ­შე­საძ­ლებ­ლო­ბა, ­­­რამ­დენ­ად ­ეფექ­ტი­ა­ნად­ და­ წარ­მა­ტებ­ით ­შე­უძ­ლია ­მას ­გა­ნა­ხორ­ცი­ელ­ოს­ სა­კუ­თა­რი­კომ­პეტ­ენ­ცი­ებ­ი.

­კომ­პეტ­ენ­ცი­ა­თა ­სუბ­სი­დი­ა­რობ­ა ­ად­გი­ლობ­რი­ვი ­თვით­მმარ­თვე­ლო­ბისგან ­მო­ით­ხოვს ­კვა­ლი­ფი­ცი­ურ ­მო­ხე­ლე­ებ­სა­ და ­ადეკ­ვა­ტურ­ ფი­ნან­სურ­ უზ­რუნ­ველ­ყოფ­ას. სუბ­სი­დი­ა­რობ­ის ­პრინ­ცი­პის ­დამ­კვიდ­რე­ბა­ სა­ხელ­მწი­ფო ძალაუფლე­ბის ­დეც­ენ­ტრა­ლი­ზა­ცი­ით ­უნ­და ­მოხ­დეს. ­ქარ­თუ­ლი ­კა­ნონ­მდებ­ლო­ბა ­ად­გი­ლობ­რი­ვი თვითმმართველო­ბის­ ორგ­ა­ნო­ებს ­აძ­ლევს ­უფ­ლე­ბას, ­შე­ი­მუ­შა­ონ, ­და­ა­ფი­ნან­სონ ­და ­გა­ნა­ხორ­ცი­ელ­ონ ­ად­გი­ლობ­რი­ვი ­გან­ვი­თა­რე­ბის­ პროგრ­ა­მე­ბი, ­მარ­თონ ­ად­გი­ლობ­რი­ვი ­მნიშ­ვნე­ლო­ბის­ სა­ჯა­რო ­საქ­მე­ე­ბი. ­ასე­ვე, ­სა­ქარ­თვე­ლოს­ მთავ­რობ­ამ­ ად­გი­ლობ­რივ­ ორგ­ა­ნო­ებს ­გა­დას­ცა ­გარ­კვე­ულ­ი­ კომ­პეტ­ენ­ცი­ებ­ი, ­რომ­ელ­თა­ გან­ხორ­ცი­ელ­ე­ბაც ადგილობ­რივ ­დონ­ე­ზეა­ უპრ­ი­ა­ნი.

ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ­ად­გი­ლობ­რივ ­ორგ­ა­ნო­ებს ­კა­ნო­ნის ­ფარ­გლებ­ში ­აქვთ­ სრუ­ლი­ თა­ვი­სუფ­ლე­ბა, ­გა­ნა­ხორ­ცი­ელ­ონ­ თა­ვი­ან­თი ­ინი­ცი­ა­ტი­ვა ­ნე­ბის­მი­ერ­ი ­სა­კით­ხის ­მი­მართ,­ რომ­ე­ლიც ­არ ­გა­მო­ი­რიც­ხე­ბა ­მა­თი ­კომ­პეტ­ენ­ცი­ი­დან, ­ან რომე­ლიც­ მი­ნი­ჭე­ბუ­ლი ­არა ­აქვს ­ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის­ რო­მე­ლი­მე ­სხვა ­ორგ­ა­ნოს. ად­გი­ლობ­რი­ვი­ თვით­მმარ­თვე­ლო­ბა­ ნიშ­ნავს ­ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ­ად­გი­ლობ­რი­ვი ­ორგ­ა­ნო­ებ­ის ­უფ­ლე­ბა­სა ­და ­შე­საძ­ლებ­ლო­ბას,­ კა­ნო­ნის­ ფარ­გლებ­ში­ მოაწესრ­ი­გონ ­და­ მარ­თონ­ სა­ზოგ­ა­დოე­ბ­რი­ვი ­საქ­მე­ებ­ის ­მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნი ­წი­ლი­ მა­თი ­პა­სუხ­ის­მგებ­ლო­ბით ­და ადგილობ­რი­ვი ­მო­სახ­ლე­ობ­ის­ ინ­ტერ­ე­სებ­ის ­შე­სა­ბა­მი­სად.

თვით­მმარ­თვე­ლო­ბის ­არ­სებ­ობ­ა ­ად­გი­ლობ­რი­ვი ­დემ­ოკ­რა­ტი­ის ­ფუ­ძემ­დებ­ლუ­რი ­პრინ­ცი­პი­ა. ­იგი­ გუ­ლის­ხმობს მოქა­ლა­ქის ­უფ­ლე­ბა­სა ­და ­პა­სუხ­ის­მგებ­ლო­ბას, ­მო­ნა­წი­ლე­ობ­ა ­მი­ი­ღოს­ იმ ­სა­კით­ხე­ბის ­გა­დაწ­ყვეტ­ა­ში, ­რაც უშუალოდ­ მას­ და ­მის ­საც­ხოვრ­ე­ბელ ­არე­ალს ­ეხე­ბა. ­შე­სა­ბა­მი­სად, ­ად­გი­ლობ­რი­ვი ­თვით­მმარ­თვე­ლო­ბის ორგანოებ­ი ­მაქ­სი­მა­ლუ­რად­ ახ­ლოს ­უნ­და ­იდ­გნენ ­მო­სახ­ლე­ობ­ას­თან ­და ­იცავ­დნენ ­მათ­ ინ­ტერ­ე­სებს. თვითმმართველ­ო­ბა ­ეფექტ­ი­ა­ნი­ა, ­რო­დეს­აც­ ცენტ­რა­ლუ­რი ­და ­ად­გი­ლობ­რი­ვი ­ხე­ლი­სუფლ­ებ­ა ­აქ­ტი­უ­რად ­თა­ნამშ­რომ­ლო­ბენ ­მოს­ახ­ლეო­ბ­ის ­საკ­ეთ­ილდ­ღეო­დ.

ცენ­ტრა­ლუ­რი ­ხელ­ი­სუფ­ლე­ბა­ უზ­რუნ­ველ­ყოფს­ ეროვნ­უ­ლი­ ინ­ტერ­ე­სებ­ის ­დაც­ვას ­სა­ჯა­რო ­მომ­სა­ხუ­რე­ბის ­იმ­ სფეროე­ბ­ში,­ რომ­ლე­ბიც ­ად­გი­ლობ­რი­ვი ­ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის ­კომ­პეტ­ენ­ცი­ა­ში­ შე­დის. ­ამ­ სფე­როე­ბ­ში ­ცენ­ტრა­ლუ­რი ხელი­სუფ­ლე­ბის­ პა­სუხ­ის­მგებ­ლო­ბა ­ერ­თი­ა­ნი ­სტან­დარ­ტებ­ის ­შე­მო­ღებ­ით ­შე­მო­ი­ფარ­გლე­ბა. ­ასე­თი ­სტან­დარ­ტებ­ის­ შემოღებ­ა ­და ­მა­თი­ შეს­რუ­ლე­ბის­ კონ­ტროლ­ი­ არა­ნა­ი­რად ­არ ­უნ­და ­ზღუ­დავ­დეს ­ად­გი­ლობ­რი­ვი თვითმმართველობის­ კა­ნო­ნი­ერ ­უფ­ლებ­ებს.­

ცენ­ტრა­ლურ­მა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ­ მაქ­სი­მა­ლუ­რად­ უნ­და ­უზ­რუნ­ველ­ყოს­ თვით­მმარ­თვე­ლო­ბის­ ორგ­ა­ნო­ებ­ი­ ამ სტანდარ­ტებ­ის­ მიღ­წევ­ი­სათ­ვის ­სა­ჭი­რო ­ფი­ნან­სურ­ი ­თუ ­სხვა­ სა­ხის­ რე­სურ­სებ­ით.­ წარ­მოდ­გე­ნი­ლი­ კვლე­ვა ეფუძნება მიმ­დი­ნა­რე­ პერ­ი­ოდშ­ი­ თვით­მმარ­თვე­ლი ­ერ­თე­ულ­ე­ბის ­მი­ერ ­ჯან­მრთე­ლო­ბი­სა ­და ­ზრუნ­ვის­ სფე­როე­ბ­ში ­გან­ხორ­ცი­ელ­ე­ბუ­ლი ­პროგრ­ა­მე­ბის ­და­ფი­ნან­სებ­ის ­ანა­ლიზს,­ ასე­ვე­, მათ­თან­ ურ­თი­ერ­თკავ­შირ­ში ­მყოფ­ი სახელმწიფო­ ბი­უჯ­ეტ­ის­ შე­სა­ბა­მის ­ასიგ­ნე­ბე­ბის ­შეს­წავ­ლა­სა­ და­ მო­ცე­მულ ­სფე­როშ­ი ­არ­სებ­უ­ლი­ სა­კა­ნონ­მდებ­ლო­ ბა­ზი­სა­ და­, აქე­დან ­გა­მომ­დი­ნა­რე, ­მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტეტ­ებ­ის ­მოქ­მე­დებ­ის ­სა­მარ­თლებ­რი­ვი ­შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბის შეფასებ­ას.

იხილეთ კვლევა სრულად