“კოალიცია მედიის ადვოკატირებისთვის” საქართველოს პარლამენტს მოუწოდებს, არ დაუჭიროს მხარი და დაუყოვნებლივ გაიწვიონ უმრავლესობის წევრების მიერ ინიცირებულ კანონპროექტი, რომელიც პოლიტიკური სუბიექტის მიმართ უარყოფითი დამოკიდებულების შემქმნელი სააგიტაციო და სარეკლამო მასალის გავრცელების აკრძალვას ითვალისწინებს.
“მოვუწოდებთ საქართველოს პარლამენტი საქართველოს პარლამენტს, მხარი არ დაუჭიროს წარმოდგენილ კანონპროექტს და დაუყოვნებლივ გაიწვიოს სადავო დოკუმენტი. წარმოდგენილი ცვლილებები არ ემსახურება ქვეყანაში საარჩევნო გარემოს გაუმჯობესებას და პოლარიზაციის შემცირებას, აგრეთვე, ის ზღუდავს პოლიტიკური გამოხატვისა და მედიის თავისუფლებას და საფრთხეს უქმნის ქვეყნის დემოკრატიულ განვითარებას”, — აცხადებენ ისინი.
კოალიციის განცხადებით, ეს კანონპროექტი ეწინააღმდეგება გამოხატვისა და მედიის თავისუფლების დაცვის არსებულ სტანდარტებს
“მნიშვნელოვანია, რომ პარტიებს და მათ წევრებს ჰქონდეთ უფლება, მონაწილეობა მიიღონ პოლიტიკურ და საჯარო დებატებში, მიუხედავად იმისა, რომ მათი პოზიცია შესაძლოა არ ემთხვეოდეს ხელისუფლების პოლიტიკას ან იყოს არაპოპულარული ან შეურაცხმყოფელი რომელიმე ჯგუფისთვის.
ვენეციის კომისიის განმარტებით, პოლიტიკური კამპანიის კონტექსტში, არ შეიძლება სახელმწიფომ მიიღოს ისეთი კანონი, რომელიც სხვების უფლებების ან რეპუტაციის დაცვის მიზნით ზღუდავს პოლიტიკური სუბიექტის გამოხატვის თავისუფლებას”, — ამბობენ ისინი.
მათივე თქმით, ისეთი ტერმინები,როგორიცაა, მაგალითად “კანდიდატის პატივისა და ღირსების შელახვა”, ვენეციის კომისიამ მიიჩნია ფართო და ზოგად ფორმულირებად, რომელიც შეიცავს გამოხატვის თავისუფლების არათანაზომიერი შეზღუდვის რისკებს.
“ასეთმა ფართო განმარტებამ შესაძლებელია გამოიწვიოს ინტენსიური პოლიტიკური კამპანიის შეფერხება, რაც განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია საარჩევნო პროცესების სათანადოდ და საერთაშორისო სტანდარტების შესაბამისად წარმართვისთვის. გარდა ამისა, ევროპულ სტანდარტებს ეწინააღმდეგება ისეთი საარჩევნო კანონმდებლობა, რომელიც კრძალავს სააგიტაციო მასალებში კანდიდატების შეურაცხმყოფელ კონტექსტში მოხსენიებას.
რაც შეეხება ინიცირებული ცვლილებებით მედიის თავისუფლების შეზღუდვას, გაერთიანებული ერების ორგანიზაციის სპეციალური მომხსენებელი განმარტავს, რომ მედია არ უნდა იყოს სამართლებრივად პასუხისმგებელი კანონთან შეუსაბამო ისეთი განცხადებისთვის, რომელიც გაკეთებულია საარჩევნო კამპანიის ფარგლებში. ეს მიდგომა ხაზს უსვამს საზოგადოების უფლებასაც, იყოს ინფორმირებული იმის შესახებ, რაზეც პოლიტიკოსები აპელირებენ.
მსგავსი პოზიცია აქვს ვენეციის კომისიასაც. მისი განმარტებით, სანქცია მიმართული უნდა იყოს უშუალოდ დამრღვევი პირის მიმართ და გამორიცხავდეს მედიის პასუხისმგებლობას.”, — აღნიშნულია განცხადებაში.
კოალიციაში ამბობენ, რომ წარდგენილი ცვლილებები, მიუხედავად განცხადებული მიზნებისა, ზღუდავს საქართველოს კონსტიტუციით დაცულ პოლიტიკურ გამოხატვის თავისუფლებას, ასევე, არაპროპორციულად ერევა მედიის საქმიანობაში, აკისრებს მაუწყებელს პასუხისმგებლობას პოლიტიკური რეკლამის შინაარსთან დაკავშირებით.
“განსაკუთრებით საგანგაშოა კანონმდებლობაში ახალი ცნების ე.წ. “უარყოფითი დამოკიდებულების” შემოტანა, რომელიც არ არის ნათელი და განჭვრეტადი, შეიცავს ზოგად, ორაზროვან და ბუნდოვან ფორმულირებას, რაც ქმნის ტერმინის პოლიტიკური კონტექსტის მიხედვით განმარტებისა და გამოხატვის თავისუფლებით დაცულ სფეროში არაკონსტიტუციური ჩარევის რისკს”, — აცხადებენ ისინი.
ოპოზიციის წინააღმდეგ მიმართული “სისხლიანი ბანერებით” დატვირთული წინასაარჩევნო კამპანიის შემდეგ და “დავამთავროთ მიშა” ლოზუნგით გავრცელებული ვიდეოს პარალელურად, ქართული ოცნება რეკლამაში სიძულვილის ენის რეგულირებას იწყებს. ინიციატორი ალმაა — ის კომპანია, რომელმაც ვაქცინაციის წამახალისებელი რეკლამა სისხლიანი ბანერებით გადაფარა, მოგვიანებით კი, ოპოზიციურ პარტიას სატირული ბილბორდის განთავსებაზე უარი უთხრა.
კერძოდ, იურიდიულ საკითხთა კომიტეტის წევრების მიერ ინიცირებული კანონპროექტის მიხედვით, წინასაარჩევნო პერიოდში დარეგულირდება სიძულვილის ენის შემცველი, საზოგადოების პოლარიზაციისა და მასში აგრესიის გამომწვევი, არაეთიკური და შეურაცხმყოფელი პოლიტიკური სარეკლამო ბანერების, ასევე, სატელევიზიო რეკლამის განთავსება.