აბასთუმნის შემოვლით გზაზე სკოპინგის დასკვნა გაიცა – გარემოსდამცველები ასაჩივრებენ

63

აბასთუმნის შემოვლითი გზის მშენებლობის პროექტზე, გარემოს დაცვის სამინისტრომ სკოპინგის დასკვნა გასცა. რაც იმას ნიშნავს, რომ შემდეგ ეტაპზე, კომპანიამ უწყებას გარემოზე ზემოქმედების შეფასების ანგარიში უნდა წარუდგინოს. სამინისტროს ამ გადაწყვეტილებას გარემოსდაცვითი ორგანიზაციები სასამართლოში გაასაჩივრებენ. ინფორმაციას სამხრეთის კარიბჭე ავრცელებს.

აბასთუმნის შემოსავლელი საავტომობილო გზის მშენებლობისა და ექსპლუატაციის პროექტზე სამინისტრომ დადებითი პასუხი 9 მარტს გასცა. რაც იმას ნიშნავს, რომ გარემოსდამცველების პროტესტის მიუხედავად, აბასთუმნის შემოვლითი გზის პროექტი არ შეჩერებულა და პროცედურები კვლავ გრძელდება.

„სკოპინგი ნიშნავს იმას, რომ ეს პროექტი საჭიროებს გარემოზე ზემოქმედების შეფასებას. სკოპინგის დასკვნა კი იმას ნიშნავს იმას, რომ კომპანიას ევალება, შენიშვნების გათვალისწინებით, წარმოადგინოს გზშ. შემდეგ უკვე მოხდება გზშ-ს შესწავლა და თუ მისცემენ დადებით დასკვნას, მაშინ ნიშნავს, რომ ჩვენგან აქვთ დადებითი პასუხი“, – აცხადებენ გარემოს დაცვის სამინიტროში.

გარემოს დაცვის სამინისტროს ამ გადაწყვეტილებას, ასოციაცია „მწვანე ალტერნატივა“ სასამართლოში გაასაჩივრებს. გარემოსდამცველების თქმით, ეს პროექტი ბორჯომ-ხარაგაულის ეროვნული ტყე-პარკის ტერიტორიაზე გადის, რასაც კანონი კრძალავს.

„ამ ეტაპზევე არსებობდა იმის საფუძველი, რომ სამინისტროს უარი ეთქვა პროექტის განხორციელებაზე, ვინაიდან დაგეგმილია პროექტის გატარება დაცულ ტერიტორიაზე და კანონი კრძალავს ასეთ საქმიანობას დაცული ტეროტორიის ფარგლებში. მისი განხორციელება საფრთხეს უქმნის გარემოს. უარი არის, როგორც ნებართვის მაძიებლისთვის, ასევე გარემოსთვის სწორი გადაწყვეტილებაა. ასე რომ ჩვენ აუცილებლად გავასაჩივრებთ ამ გადაწყვეტილებას და უკვე სასამართლოს ვთხოვთ გადაწყვიტოს ვისი პოზიციაა სწორი“, – ამბობს „მწვანე ალტერნატივას“ წარმომადგენელი ნინო გუჯარაიძე.

პროექტის მიხედვით, გზა ბორჯომ-ხარაგაულის ეროვნულ პარკს 9.2 კილომეტრზე კვეთს, მისი პროექტირებისთვის კი 1 975 000 ლარი დაიხარჯება.

„აბასთუმნის შემოსავლელი საავტომობილო გზის გაყვანა მოხდება შიდასახელმწიფოებრივი მნიშვნელობის (შ-14) ქუთაისი (საღორია)-ბაღდათი–აბასთუმანი-ბენარას საავტომობილო გზის კმ 82-კმ 95 მონაკვეთის ფარგლებში. გზა აკავშირებს ქვეყნის სამხრეთ რეგიონს დასავლეთ საქართველოს ძირითად ნაწილთან და წარმოადგენს მნიშვნელოვან ეკონომიკურ და ტურისტულ მაგისტრალს წლის ყველა დროისათვის. ამასთან, ახალციხე-ბაღდათი-ქუთაისის დამაკავშირებელი საავტომობილო გზა სამხედრო თვალსაზრისით წარმოადგენს ერთ-ერთ ალტერნატიულ საკომუნიკაციო ინფრასტრუქტურას, რომელიც საჭიროების შემთხვევაში განიხილება პირადი შემადგენლობის გადაყვანისა და სამხედრო ტვირთების გადაზიდვისათვის. შესაბამისად გზის არსებობას, წლის თორმეტი თვის განმავლობაში, ქვეყნის თავდაცვის ინტერესებიდან გამომდინარე აქვს სტრატეგიული მნიშვნელობა“, – წერია დასკვნაში.

შემოვლითი გზის პროექტისათვის წინაწარი კვლევის ანგარიშის, იგივე სკოპინგის განხილვა საავტომობილო გზების დეპარტამენტის, გარემოსდაცვის მიმართულების სამსახურმა 16 სექტემბერს მოაწყო. 

მას შემდეგ გარემოსდამცველმა ორგანიზაციებმა სამინისტროს წერილით მიმართეს. ისინი ბორჯომ-ხარაგაულის ეროვნული ტყე-პარკის ტერიტორიაზე მსგავსი შემოვლითი გზის გაჭრას ეწინააღმდეგებიან.

გარემოსდამცველებს სამინისტროსგან პასუხი არ მიუღიათ, თუმცა დღეს გამოქვეყნებულ სკოპინგის დასკვნაში ვკითხულობთ – „ასოციაცია მწვანე ალტერნატივას” აღნიშნული მოსაზრება უსაფუძვლობის გამო მხედველობაში არ იქნა მიღებული“.

„სკოპინგის დასკვნაში წერია პასუხი თითქოს ჩვენს შენიშვნაზე, რომ ჩვენი შენიშვნა არ არის სამართლებრივად სწორი და მათი გადაწყვეტილებაა სწორი, თუმცა დასაბუთებაში მგავსი არაფერია, ანუ რა აქტებიც არის მოხმობილი გასამტკიცებლად, ესენი ჩვენი შენიშვნის საწინააღმდეგოდ არგუმენტად არ გამოდგება“.

„მწვანე ალტერნატივაში“ ეჭვობენ, რომ აბასთუმნის შემოსავლელი გზის პროექტს სახელმწიფო ზეწოლის შედეგად ახოციელებს.

„ჩვენ ვფიქრობთ, რომ ეს გარკვეული ზეწოლის შედეგია, ვინაიდან, როგორც ცნობილია, აბასთუმნის შემოვლითი გზა ბიძინა ივანიშვილის პირადი ინიციატივის პროდუქტია, ამიტომ ერთი მხრივ საავტომობილო გზების დეპარტამენტი და მეორეს მხრივ, გარემოს დაცვის სამინისტორო, ცდილობენ, რომ ეს მისი ინიციატივა კანონის ფარგლებში მოაქციონ და საბედნიეროდ არ გამოსდით“.

აბასთუმანი–ბაღდათის გზას, პირველი პროექტის მიხედვით, კურორტზე უნდა გაევლო, თუმცას ბიძინა ივანიშვილის ექსპერიმენტული პროექტის შემდეგ, რომლის მიხედვითაც კურორტზე მხოლოდ ელექტრომობილებმა უნდა იმოძრაონ და სხვა ტრანსპორტი აქ ვეღარ გაივლის, გეგმა შეიცვალა.